Vznětové motory: nejčastější závady

10.5.2012  autor:  Lucie Osmanská

Pokud jste si přečetli článek Výběr vozu – benzín, nebo nafta?, ve kterém jste se mohli dočíst o výhodách a nevýhodách těchto motorů, a zvolili jste diesel, měli byste věnovat náležitou pozornost tomu, s jakými nejčastější závadami se můžete u svého automobilu potýkat. Dieselové motory jsou citlivější na zacházení a také mají daleko složitější technologii oproti benzínovým. Tudíž se u nich může porouchat více součástek. Jaké jsou tedy jejich nejčastější závady?

1) Turbodmychadlo
Při plné zátěži se turbo silně zahřívá a když najednou zastavíte a vypnete motor, rozpálený rotor se bude stále točit, aniž by k němu proudil olej. Pokud tedy plánujete zastávku, měli byste před ní jet volnějším tempem. I když jste nejeli rychle, měli byste nechat turbo dotočit na několik vteřin a nezvyšovat otáčky před vypnutím motoru (turbokompresor bude mít tak dostatek času k ochlazení o několik set stupňů). Že s turbem není vše v pořádku vám může napovědět slyšitelné pískání. Jestliže však s tím nebudete nic dělat, může dojít i k úplnému zničení motoru.
Mezi hlavní příčiny závad u turba patří starý olej (spolu se vzduchovým filtrem byste jej měli měnit po cca 15 tisících kilometrech), nedostatečné množství oleje (může způsobit vypálení hřídele turba nebo roztrhat její ložiska), vniknutí cizího tělesa (například písek nasátý filtrem).

• repasovaná turbodmychadla pořídíte za cca 7 000 Kč, nová od 20 000 do 40 000 Kč

2) Vstřikování
Životnost vstřikování je závislá především na kvalitě nafty. Jemné injektory se s úzkými tryskami postupem času zanášejí nečistotami. Pokud jsou vstřikovače příliš zanesené (po 100 až 150 tisících kilometrech), chod motoru bude hlučnější a také se projeví horším zátahem z nízkých otáček. Další častou závadou vstřikovacího systému vznětových motorů je tečení přepadem. Čerpadlo pak nestíhá dodávat potřebné množství paliva, což má za následek pokles tlaku. Řídící jednotka to vyhodnotí jako poruchu a přejde do nouzového režimu.

• cena 2 000 – 6 000 Kč

3) Rozvody
Rozvodový řemen mívá životnost 90 až 120 tisíc kilometrů. O novějších typů vozů je řemen nahrazen řetězy, které se vyměňují, pokud je motor příliš hlučný. U rozvodů je nutné vyměnit také napínací kladku a vodní pumpu.

• cena 5 000 – 10 000 Kč


Mezi další součástky, kterým byste měli věnovat pozornost, patří:

EGR ventil
Ventil zpětného vedení výfukových plynů slouží k přepouštění části výfukových plynů nazpět do sání motoru. Snižuje emise oxidů dusíku, jenž není katalyzátor schopný zlikvidovat. Postupem času se však zanáší nečistotami a může dojít až k jeho ucpání. Pokud je ventil zanesený nečistotami nebo je vadný, může nastat situace kdy jsou spaliny přepouštěny do sání trvale, a to zapříčiní špatný chod motoru a zvýšenou kouřivost.

• cena 5 000 – 15 000 Kč

Žhavicí svíčky
Na stavu žhavicích svíček se promítají všechny nedostatky, které jsou způsobeny nedostatečnou údržbou vozidla, proto se doporučuje je překontrolovat alespoň jednou ročně.

• cena 1600 – 2000 Kč


Uvedené ceny jsou pouze orientační, u některých typů vozů může být cena i mnohonásobně vyšší.

Diskuze - přidejte váš komentář

URL v příspěvku nejsou vypisovány jako aktivní odkaz. Příspěvky jsou kontrolovány administrátorem.

turbo
Autor: šenkeřík (host)
Datum: 14.5.2012 v 22.04
mě u dvojkové oktávky odešlo turbo. ale asi jen vadnej kus, protože jinak nevím o nikom dalším, kdo by měl u škodovky stejnej problém.
vstřiky
Autor: šnek (host)
Datum: 18.5.2012 v 08.31
mě zase u mercka odešly vstřiky..typický ukápávání
123
Autor: ájin (host)
Datum: 28.5.2012 v 22.10
tak určitěě :))

Nejžádanější značky: Audi | BMW | Citroën | Fiat | Ford | Hyundai | Mazda | Opel | Peugeot | Renault | Škoda | Volkswagen

Online autobazar | Server Autobazary ojeté auto.cz je napojen na autosoft.cz