Testovací jízda při koupi vozu

22.11.2011  autor:  Lucie Osmanská

Než učiníte definitivní rozhodnutí o koupi vozu, měli byste si vyžádat testovací jízdu, která vám usnadní rozhodování. Během ní můžete odhalit zásadní nedostatky, které nemusely být patrné z vizuální prohlídky. Z článku se dozvíte, na které části byste se měli zaměřit.

1) motor – má naskočit napoprvé (příčin, proč nenaskočí, může být celá řada: zamrzlé palivo, baterie, zamrznutí kapaliny v chladicí soustavě; u benzinových motorů může být na vině zapalování nebo ucpaný vzduchový filtr; u dieselových motorů byste měli zkontrolovat kromě baterie i palivový filtr, problém však může představovat i startér), při pomalém rozjíždění by měl být chod motoru plynulý, bez jakéhokoliv klepání, škubnutí; během zrychlování do maximálních otáček by v záběru motoru neměly být žádné prodlevy nebo ztráty výkonu (pokud je motor vybaven turbodmychadlem, chvíli trvá, než začne působit, poté by měl být znatelný plynulý nárůst výkonu)
2) brzdy - účinnost brzd ověříte při prudkém brzdění z vysoké rychlosti, neměly by se ozývat nezvyklé zvuky, nebo dokonce rány či vibrace; důležité je zjistit, zda brzdy „nevadnou“, tedy jestli se při opakovaném brzdění nesnižuje jejich účinnost; na rovném úseku na chvíli uvolněte volant a brzděte, pokud auto „nedrží stopu“, jsou na vině špatné brzdy, uchycení náprav, vadná geometrie nebo sjeté pneumatiky; pokud se nejedná o vůz s ABS, nesmí brzdový pedál pulzovat, což by znamenalo zvlněné brzdové kotouče či vadné zavěšení nápravy
3) volant – při brzdění nesmí vibrovat, jinak se jedná o vadu pneumatik, špatně vyvážené kolo nebo o vůli na silentblocích stabilizátoru, může se však jednat i o problém s řízením
4) sbíhavost - na rovném úseku dejte za jízdy na moment ruce z volantu - uvidíte, zda auto „netáhne“ do stran, totéž zkuste i při zvyšování a snižování rychlosti
5) převodovka – vyzkoušejte manuální řazení všech rychlostí, které by mělo jít zařadit lehce a plynule, při couvání by vůz neměl „poskakovat“ nebo se chovat jako kdyby prokluzovala spojka (značí únik tlaku v převodovce)
6) automatická převodovka - přechody mezi jednotlivými stupni by měly být plynulé, bez rázů, škubání, pokud se rázy objeví, je problém se spojkou nebo s mechanickým systémem v převodovce; při sešlápnutí plynu na podlahu má dojít k podřazení, které můžete cítit patrněji, ale neměl by to být výrazný ráz
7) podvozek a tlumiče – ještě před samotnou jízdou zatlačte na blatník v místě nad tlumičem, jako byste chtěli auto rozhoupat, rozhodně by nemělo v houpání pokračovat; při prudkém zastavení by v žádném případě nemělo dojít ke zhoupnutí vozidla a k tendenci zpětného pohybu vozu, rázy nebo vibrace způsobené nerovností vozovky by se neměly přenášet do samotného řízení, tento jev může být způsoben opotřebením závěsů ramen, čepů řízení, stabilizátorů apod.
8) ložiska kol - opotřebení ložisek se projevuje „hučením“, za jízdy pozvolna otáčejte volantem tak, aby se váha vozu přenášela na jednu stranu, poslouchejte rozdíl mezi zvukem při zatížení a odlehčení - opotřebované ložisko začne při zatížení výrazně „hučet“
9) poloosy – zvolte si místo, kde můžete zatáčet na obě dvě strany, nejdříve si auto vyzkoušejte tak, že se budete pomalu rozjíždět, postupně zvyšujte agresivitu jízdy a přistupte k razantnímu přidávání plynu, na špatný stav poloos vás upozorní cvakání (cvakání od nápravy může značit vytlučené čepy nebo vůle v táhlech stabilizátoru), přibrzďováním v zatáčce se také často prozradí vadné silentbloky motoru a to nárůstem vibrací (u mnohých vozidel se při vypínání „zaklepe“ motor)
10) výfuk, katalyzátor – pokud jsou poškozeny vnitřní části, uslyšíte kovový cinkavý zvuk

Testovací jízda při koupi ojetého vozu-000073-513.jpg

Diskuze - přidejte váš komentář

URL v příspěvku nejsou vypisovány jako aktivní odkaz. Příspěvky jsou kontrolovány administrátorem.

Zkušební jízda
Autor: rolf66 (host)
Datum: 28.11.2011 v 11.54
Zkušební jízda je základ u každýho bazaru. jenže málokdo z kupijících něco pozná. proto byste měli ještě zákazníkům doporučit nákup v bazarech kde jim třeba umožní kontrolu auta v servisu nebo různé záruky. kupoval jsem kdysi pred lety auto v jednom malem bazarku v davli. po mesici se zjistilo, ze auto je svarene ze dvou ruznych casti. majitel na me poslal rusky mluvící gorilu a bylo po reklamaci. naopak o prázdninách jsem kupoval peugeota v Auto ESA. za 14 přestala chladit klimatizace. Opravu vyřešili zdarma do dvou dnů. Takže i tohle může být návod jak bez problému nakoupit ojetinu
zkusenost s esa
Autor: vasek (host)
Datum: 29.11.2011 v 11.50
v esach jsem taky kupoval a zadnej problem. davaji dokonce garanci servis zadarmo na rok ale jeste jsem to nevuzil.

Nejžádanější značky: Audi | BMW | Citroën | Fiat | Ford | Hyundai | Mazda | Opel | Peugeot | Renault | Škoda | Volkswagen

Online autobazar | Server Autobazary ojeté auto.cz je napojen na autosoft.cz