Redakční test Seat Ibiza 1.4 MPI

24.12.2012  autor:  Redakce

V redakčním testu ojetých vozů jsme si posvítili na devět let starý Seat Ibiza s 165 000 najetými kilometry. Vůz jsme „protáhli“ po různých okreskách, zkusili jsme, jak zvládne lehčí terén a zde jsou naše postřehy

Seat Ibiza má hatchbackovou pozinkovanou karoserii. Do dnešního dne nejeví karoserie známky koroze. Na několika místech je patrné poškození vlivem používání, promáčklá nebo odřená místa karoserie jsme nenašli. Jediné co se dá Ibize vytknout je její malý objem kufru. Jelikož je to přímá konkurence Škody Fabie a VW Pola v rámci koncernu Volkswagen, mají tato vozidla hodně společného. Seat Ibiza má však z těchto konkurenčních vozů nejsympatičtější a zároveň mírně agresivní vzhled.  Ibiza patří do kategorie nižší třídy, proto je třeba počítat s menším rozvorem náprav, což ubírá na komfortu pro cestující sedící na zadních sedadlech.

Interiér působí decentním dojmem, ale už na první pohled je zřejmé, že prostoru v autě moc není. Cestující na zadních sedadlech si dlouhé cestování příliš neužijí. Chybí opěrka ruky a více odkládacího místa. Místa pro nohy je nedostatek, a pokud se za volant posadí někdo vyšší a posune si sedačku více vzad, jste prakticky bez šance se hezky usadit. Zjistili jsme i závadu na zadních bezpečnostních pásech, které se zasekly dříve, než jste si je stačil zapnout do klipsny. Na popáté se nám to podařilo. Palubní přístrojová deska je přehledná, je hezky vidět na budíky a všechny potřebné symboly. Sedačky i přes větší počet najetých km nejsou vysezené. Pro řidiče i spolujezdce je vpředu docela dost odkládacího místa, čímž se určitě nic nezkazí. Trošku vychozená je řadicí páka, vůle je větší, než bychom si mysleli, a to i při zařazené rychlosti.

Seat Ibiza je v motorizaci o objemu 1,4 l a výkonem 55 kW. Jedná se o motor, který vyšel z dílny VW, a který se spojením s tímto vozem neztrácí svou agilitu. Motor je docela dobře naladěn a dá se říct, že pokud se to s ním umí, tak si za svou službu ani moc nevezme. Spotřeba se pohybuje v rozmezí od 5 do 6 litrů. Ale abychom na tento motor neházeli jen samou chválu, je třeba se zmínit o jeho zvýšené spotřebě oleje. Je to rozhodně více než udává výrobce.  Motor používá zapalovací soustavu EFS (co válec to cívka), kde je třeba počítat s výměnou těchto cívek. To, kdy Vám odejde, poznáte velice snadno. Motor běží na 3 válce. U tohoto typu motoru výrobce není moc konkrétní pro interval výměny rozvodů (při 90 tis. uvádí pohledovou kontrolu a pak po dalších 10 – 15 tis.). U majitelů, kteří toho moc nenajezdí, je dobré brát v úvahu také časový údaj.

Vozidlo používá osvědčenou přední nápravu s tlumičovou vzpěrou Mc Pherson. S touto nápravou je třeba na našich silnicích počítat s častější výměnou táhel stabilizátoru, pryžových pouzder pro stabilizátor, kulových čepů a silentbloků ramen, u kterých bych se na chvíli zastavil. Problém silentbloků je, že dochází vlivem stárnutí k vysoušení pryže a s tím je spojené popraskání. Známý jev například u starých pneumatik. Původní silentbloky byly uchyceny pouze ve „dvou bodech“, což mělo za následek zkrácení jejich životnosti. Tyto silentbloky velice brzy popraskaly a poté v důsledku „labilního“ uchycení praskly úplně. Výsledkem je samozřejmě rozhození geometrie, a s tím spojená klesající bezpečnost posádky. Dnes jsou dostupné silentbloky uchycující se ve „čtyřech bodech“. Tyto silentbloky jsou samozřejmě pevnější a mají o poznání delší životnost. Co se týče odpružení, je třeba počítat s unavením pružin, kdy dojde k jejich prasknutí. Stává se to cca po 8 letech (ověřeno i u jiných vozů). S Ibizou jsme měli možnost najet kolem 180 km. Jak se chová na silnici jsme vyzkoušeli nejen na okreskách, ale i dálnici. Po několika kilometrech bylo slyšet hučení ložisek kol u přední nápravy. Nepříjemné bylo vrzání plastů v interiéru při jízdě na rozbité silnici, tvrdý podvozek si s tímto moc neví rady a rázy se přenášely i do kabiny. Při prudkém zatáčení se od motoru ozývalo vrzání, což je známkou brzké výměny silentbloku motoru. Stáhnout si elektricky otevírané okénko u spolujezdce je proces na 15 sekund. Fukar u spolujezdce má zaseknout záklopku uzavření, takže topení popřípadě ochlazení nepřichází v úvahu. Při rychlosti 140 km/h začal vibrovat volant a v interiéru byl hlasitě slyšet vytočený motor. Přišlo nám, že zde je hranice pro dobrou ovaldatelnost vozu. Při vyšších rychlostech už se začal Seat chovat nestabilně.

Zadní nápravu Ibiza používá pevnou, klikovou, která je velice jednoduchá a nedá se ji nic vytknout. Snad jen jednou asi za 8 let si žádá výměnu silentbloků. Výměna zadních tlumičů není nikterak náročná. Četnost výměny tlumičů je přímo úměrná jejich zatížení. Jelikož vozidlo patří do německého koncernu, je potřeba počítat s tvrdým podvozkem, kde cítíte každou „díru“. Je to vykoupení komfortu bezpečností. Vozidlo je bezpečnější na úkor komfortu.



Seat Ibiza je na svoje stáří stále spolehlivým a plně dostačujícím autem pro ty, kteří nepotřebují k cestování příliš luxusu. Hodí se na dojezd do práce, nákupy a je vhodný i pro začínající motoristy. Prostornosti příliš nepobral, za to motorizace a její chod toto negativum plně nahradilo. V autobazarech a inzerátech najdete Seat Ibiza za velice rozumné a příznivé ceny.

Redakční test Seat Ibiza 1.4 MPI-
Redakční test Seat Ibiza 1.4 MPI-

Diskuze - přidejte váš komentář

URL v příspěvku nejsou vypisovány jako aktivní odkaz. Příspěvky jsou kontrolovány administrátorem.

K článku zatím nebyl vložen žádný komentář.

Nejžádanější značky: Audi | BMW | Citroën | Fiat | Ford | Hyundai | Mazda | Opel | Peugeot | Renault | Škoda | Volkswagen

Online autobazar | Server Autobazary ojeté auto.cz je napojen na autosoft.cz