Ceny nových aut loni výrazně klesly, má to vliv i na ojetiny

27.7.2011  autor:  Jaroslav Fišer

Evropská komise tento týden zveřejnila pohyb cen nových automobilů v rámci Evropské unie. Ceny za loňský roky spadly v zemích EU v průměru o 4,5%. Nejvíc ceny klesly na Slovensku - o 17,4%. Naopak v Portugalsku došlo ke zvýšení o 2,6. Česká republika je zemí se čtvrtým nejvyšším poklesem cen. Ceny ojetých vozů v tuzemsku klesly v průměru o 9%. Tato situace se zákonitě projevuje i na trhu s ojetými vozy.
Aby byly ojetiny prodejeschopné, musely jít ceny ojetých vozů zákonitě níž. Například nový Renault Thalia se dá pořídit v základní výbavě již od 155 tisíc Kč, při financování Renault Finance dokonce za 119 000 Kč.  Tři roky staré vozy Renault Thalia srovnatelné výbavy se tak nyní prodávají v závislosti na počtu ujetých kilometrů, stavu a výbavě již od 80 tisíc Kč.  Jejich pořizovací cena ovšem v době nákupu byla v roce 2008 okolo 200 tisíc Kč. Po třech letech jde přitom o poměrně kvalitní vozy, v některých případech i se zárukou, která se dala dokoupit za necelých 5000 Kč na 4 roky nebo 80 tisíc km.
Podobně jsou na tom i některé jiné značky. U malých vozidel došlo v celkovém měřítku k poklesu ceny zhruba o třetinu, ale například nový Fiat Grande Punto v loňském roce zlevnil podle údajů EK až o 44%. Zlevňování se nevyhlo ani velkým vozům, Volkswagen Passat šel loni dolů s cenou v průměru až o 38%. Řada motoristů tak zvažuje, zda investovat do kvalitní ojetiny a nebo si připlatit pár desítek tisíc a mít zcela nový vůz, který s předpokládaným růstem cen osobních  aut neztratí zdaleka tak rychle na hodnotě jako auta kupovaná před 3 - 5 lety. O tom svědčí například i údaje o prodeji již výše zmiňované Thalie. Zatímco za první pololetí 2008 se v Česku prodalo 1199 nových Thalii, za první polovinu letošního roku to je 2037 vozů - tedy nárůst o téměř 70%! A není to jen u tohoto jednoho modelu. Volkswagenu Golf, který už je cenově i kvalitativně ve zcela jiné třídě, vzrostl prodej za stejná časová rozmezí o 37%.
Podle automobilek už ale cenová hladina dosáhla svého dna. Například Škoda Auto již dokonce avízovala u některých typů výbav od srpna mírné zdražení. Ostatní výrobci se přidávají s tím, že další zlevňování už čekat nelze. Je však velmi pravděpodobné, že u ojetých vozů k pohybu cenových hladin směrem vzhůru dojde až s výrazně větším zpožděním.

Diskuze - přidejte váš komentář

URL v příspěvku nejsou vypisovány jako aktivní odkaz. Příspěvky jsou kontrolovány administrátorem.

K článku zatím nebyl vložen žádný komentář.

Nejžádanější značky: Audi | BMW | Citroën | Fiat | Ford | Hyundai | Mazda | Opel | Peugeot | Renault | Škoda | Volkswagen

Online autobazar | Server Autobazary ojeté auto.cz je napojen na autosoft.cz