Vše, co jste potřebovali vědět o převodových olejích

26.10.2013  autor:  Lucie Osmanská

Jaká aditiva se přidávají do převodových olejů? Jak se dělí podle viskózních tříd? Jak vyměnit převodový olej a zvládnete to sami, nebo musíte jet do servisu? Kolik vás to bude stát? Na tyto a další otázky naleznete odpověď v tomto článku.

Aditiva do převodových olejů

Jako aditiva do těchto olejů se používají tzv. EP přísady (síra a fosfor). Kvůli těmto přísadám není převodový olej vhodný do motoru, proto byste jej neměli zaměňovat s tím motorovým, neboť ten musí splňovat jiné požadavky.

Druhy Olejů

Podle použití se převodové oleje rozdělují na oleje vhodné pro průmyslové, automobilové, automobilové automatické, hypoidní, šnekové převodovky a s materiály z barevných kovů – bronzu.
Oleje se dále člení podle viskozity (používá se specifikace SAE) na zimní (70W, 75W, 80W, 85W) a letní třídy (80, 85, 90, 140, 250).
Dále se dělí podle výkonnostní kategorie (používá se klasifikace API). Označení výkonnostní třídy se skládá z písmen GL a čísla, jež udává výkonnostní stupeň (GL-3, GL-4, GL-5, GL-6).
• GL-3 – nízkoaditivované oleje pro manuální převodovky se středním namáháním
• GL-4 – vysoce aditivované oleje, vhodné pro manuální převodovky a hypoidní převody s nízkým zatížením
• GL-5 – tyto oleje jsou určeny pro vysoce zatížené hypoidní převody
• GL-6 – hypoidní převody v extrémních podmínkách

Jaký olej vybrat pro Váš vůz

Požadavkem na tyto oleje je kromě mazací schopnosti také konzervační schopnost a schopnost se dlouhodobě udržet na jednotlivých částech převodovky. Při výběru vhodného oleje je třeba se řídit především pokyny výrobce automobilu (každá značka doporučuje jiný olej, například Audi – Shell). Výrobci převodovek doporučují oleje podle tzv. výkonnostní a viskozitní specifikace.

Kdy měnit převodový olej

Množství oleje v převodovce byste měli zkontrolovat zhruba každým 30 tisíc kilometrů. Všímejte si, jestli vám olej zbytečně neuniká, v takovém případě by mohlo dojít k vážnému poškození převodovky. Olej byste měli měnit po 60 až 100 tisících kilometrech, interval se odvíjí od doporučení výrobce.
Můžete se setkat i s celoživotními náplněmi do převodovek, u kterých jejich výměna překračuje životnost samotné převodovky, a to až 400 tisíc kilometrů. Tyto převodovky většinou nemají ani vypouštěcí šroub.

Jak na výměnu převodového oleje 

Na výměnu oleje v běžné mechanické převodovce si můžete troufnout i sami (za použití zvedáku), u automatické převodovky však může být výměna poněkud složitější. Vozidlo by mělo stát na vodorovné ploše s motorem v klidu a počkat alespoň 5 až 10 minut po dojetí. Olej by neměl být úplně studený, aby šel lépe vypustit. Nalévací zátka je zpravidla umístěna na boku skříně převodovky a může mít šestihranný nebo čtyřhranný tvar. Před vypouštěním oleje si připravte vhodnou nádobu na olej a očistěte okolí vypouštěcí zátky. Demontujte zátku a nechte starý olej dobře vytéci a vykapat, aby vytekly všechny nečistoty.
Nic nezkazíte tím, že si zajedete do autorizovaného servisu. Ty si většinou účtují hodinovou sazbu (například automobilka Wolksvagen u Passatu si řekne o 600 Kč za hodinu práce).

Značky převodových olejů

Castrol TAF-X – 500 Kč/l
ELF TRANSELF NFJ 75W-80 – 180 Kč/l
Total Fluide ATX – 150 Kč/l
 

Zdroj: morguefile.com

Diskuze - přidejte váš komentář

URL v příspěvku nejsou vypisovány jako aktivní odkaz. Příspěvky jsou kontrolovány administrátorem.

K článku zatím nebyl vložen žádný komentář.

Nejžádanější značky: Audi | BMW | Citroën | Fiat | Ford | Hyundai | Mazda | Opel | Peugeot | Renault | Škoda | Volkswagen

Online autobazar | Server Autobazary ojeté auto.cz je napojen na autosoft.cz