První servis ojetého vozu - co je potřeba zkontrolovat

3.11.2011  autor:  Lucie Osmanská

Nákupem ojetého vozu vše začíná, je potřeba jej zkontrolovat a také provést potřebnou servisní prohlídku. Předejdete tak případným poruchám, ke kterým by mohlo dojít, pokud byste neabsolvovali prohlídku vašeho vozu co nejdříve. Jak rozsáhlé budou servisní úkony, závisí na jeho stavu. Výjimku představuje jedině pořízení vozu od rodinného příslušníka nebo dobrého známého, kterému lze důvěřovat, a který nezbytné servisní úkony provedl sám.
U pořízení ojetého vozu byste vždy měli počítat s finanční rezervou pro servisní prohlídku – např.: máte-li 100 tisíc korun na nákup vozidla, určitě byste neměli celou částku utratit pouze za automobil, ale měli byste počítat s rezervou kolem 15 tisíc korun (částka se odvíjí od stavu vozidla). Absolvovat odbornou prohlídku je vhodné vždy, i kdybyste potřebovali vyměnit jen olej. Nemusí docházet k viditelnému poškození vozu, problém se může projevit až časem nadměrným opotřebením určitých částí. To se přirozeně negativně podepíše na životnosti automobilu a jeho hodnotě při případném pozdějším prodeji.
Naprosté minimum představuje výměna oleje a rozvodů, tyto položky musí první servis ojetiny rozhodně obsahovat. Při výměně oleje je bezpodmínečně nutné měnit i olejový filtr (jestliže si nejste jisti typem oleje, v servisu vám poradí s jeho výběrem). Pokud je rozvod motoru řešen řemenem (při prasknutí rozvodového řemenu hrozí závažné poškození agregátu), mělo by se přistoupit k výměně rozvodů. Určitě se nespokojte s pouhou výměnou řemene, důležitou úlohu hrají také napínací a vodicí kladky, při ponechání starších nemusí docházet k optimálnímu napínání řemenu (může přeskočit nebo spadnout), je tedy nutné je také vyměnit. Je-li na rozvodech vodní pumpa, její výměnou zabráníte pozdějším potížím s protékáním. Pokud máte vůz vybavený rozvodovým řetězem, ten se většinou nemění, i přesto je však třeba jej zkontrolovat (u vozidel s vysokým počtem najetých kilometrů se lze setkat s vytahaným řetězem - většinou přes 250 tisíc km).
Pozornost si zaslouží i brzdový systém. Je třeba důkladně zkontrolovat brzdové obložení včetně kotoučů, ale i brzdová vedení, zejména pak stav hadiček (mohou být popraskané). Případná poškození odhalíte, pokud hadičku ohnete na jinou stranu, než je běžně zkroucená. Brzdová kapalina by se měla měnit každé dva roky, neboť po dvou letech klesá její bod varu, což může mít za následek nesprávnou funkci brzd.
Dále je třeba zkontrolovat palivový (mění se po 60 tisících km) a vzduchový filtr (30 tisíc km). Jejich zanesení má vliv na funkci motoru. U vzduchového filtru můžete použít jeho nejlevnější variantu – papírovou. Můžete zvolit i bavlněnou vložku, která má lepší propustnost vzduchu (po zašpinění ji stačí umýt, naimpregnovat a znovu použít). Stejnou pozornost je třeba věnovat i kabinovému (pylovému) filtru (30 tisíc km) ve ventilačním systému, který má vliv na mlžení čelního skla.
Je-li automobil vybaven zážehovým motorem, vyplatí se zkontrolovat jeho zapalovací svíčky a případně je očistit či rovnou vyměnit. Dieselové motory mají žhavící svíčky, které se nevyměňují, dokud nenastanou první potíže s nahozením motoru.
Během prvního servisu byste neměli opomenout ani kontrolu pneumatik. Můžete tak odhalit nejen špatný stav pláště, ale i chybnou geometrii. Je třeba si dávat pozor na nerovnoměrné opotřebování, ale i na boule nebo praskliny pláště (na co se zaměřit před jejich pořízením, si přečtete v článku Pozor na nákup použitých pneumatik). Před zimním obdobím je dobré prověřit nemrznoucí kapaliny. Chladící směs v motoru jde snadno změřit. Doporučuje se také nechat auto připojit na diagnostiku a nechat si tak zjistit paměť závad. Někdy je potřeba řešit různé drobné úniky oleje, zejména okolo víka ventilů nebo olejové vany motoru. Časté jsou i vytlučené čepy přední nápravy nebo opotřebené tlumiče pérování a ložiska kol. V případě tlumičů je nutná výměna i jejich horních uložení (jejich špatný stav nepříznivě ovlivňuje jízdní vlastnosti vozidla a výsledkem je „plavání“ či „odskakování“ auta).
 

První servis ojetého vozu - co je potřeba zkontrolovat-000061-501.jpg

Diskuze - přidejte váš komentář

URL v příspěvku nejsou vypisovány jako aktivní odkaz. Příspěvky jsou kontrolovány administrátorem.

K článku zatím nebyl vložen žádný komentář.

Nejžádanější značky: Audi | BMW | Citroën | Fiat | Ford | Hyundai | Mazda | Opel | Peugeot | Renault | Škoda | Volkswagen

Online autobazar | Server Autobazary ojeté auto.cz je napojen na autosoft.cz