LPG (Liquified Petroleum Gas = zkapalněný ropný plyn)

27.4.2012  autor:  Lucie Osmanská

V minulém díle jsem se zaměřili na alternativní palivo označované jako CNG, dnes se podíváme blíže na LPG (jeho výhody, nevýhody, kolik stojí přestavba…), které je známo rovněž pod označením proban-butan a používá se pro zážehové motory. LPG patří mezi nejrozšířenější a také nejdostupnější alternativní palivo. Na českých silnicích v současné době jezdí okolo 150 tisíc předělaných vozů na LGP. Přidáte se k nim?
LPG je přírodní produkt, který se nemusí vyrábět, získává se jako doprovodný produkt při těžbě zemního plynu (60 %) a rafinací ropy (40 %). Některé automobilky (např.: Fiat, Opel, Renault) začaly vybavovat svá vozidla pohonem na LPG již z výroby, neboť stále více zákazníků projevuje zájem o plynový pohon. Většinou se jedná o vozy s kombinovaným dvojím palivovým systémem, kde benzínová nádrž mívá velikost cca 5 až 10 litrů a hlavní plynová nádrž 50 až 100 litrů.

Výhody:
• cena – levnější oproti klasickým pohonným hmotám, téměř poloviční úspora nákladů oproti provozu na benzin (není zatížen vysokou spotřební daní)
• prodlužuje se životnost motoru – nevytvářejí se karbonové usazeniny
• nízké emise – LPG nevytváří na rozdíl od benzinu a nafty tuhé emise (saze, kouř, prach, oxidy síry, olovnaté sloučeniny), obsahuje méně oxidu uhelnatého i karcinogenních a jedovatých aromatických uhlovodíků
• zůstává možnost jezdit na benzin
• snížení hlučnosti motoru
• dostatečně rozšířená síť čerpacích stanic LPG v ČR (cca 800 a jejich počet stále roste) i v Evropě (mezi evropské státy s nejrozšířenějším použitím na LPG pohon patří např. Holandsko, Itálie, Francie, Polsko, Belgie a Velká Británie)
• vozidlo na LPG je osvobozeno od placení silniční daně
• netoxické – při jeho úniku se rychle vypaří

Nevýhody:
• investice na pořízení (schválení) zařízení do vozidla
• zmenšení zavazadlového prostoru (možnost použití nádrže do prostoru rezervního kola)
• nutnost umístit do vozidla druhou palivovou nádrž
• snížení výkonu motoru (až o 10 %)
• zvýšení spotřeby paliva (10 - 15 %)
• omezení vjezdu do pozemních garáží
• čerpání může zabrat i deset minut a oficiálně by ho měla provádět obsluha, neboť hrozí, že neproškolená osoba se při tankování může hluboce podchlazeným plynem popálit (kdo se však u prodejce LPG proškolí, může s dokladem čerpat sám)
• častější servisní prohlídky – je třeba provést revizi plynového zařízení jednou za rok
• povinná výměna nádrže - po deseti letech, tlaková nádoba má omezenou životnost, výměna včetně ventilu a schránky stojí cca 8-10 tisíc korun

Přestavba
Během přestavby je nutné umístit do vozu druhou palivovou nádrž, máte na výběr ze dvou variant:
• válcová nádrž – zabírá část kufru, dojezd 500-900 km
• toroidní nádrž (nádrž místo rezervy) – dává se na místo pro rezervní kolo, menší oproti klasické válcové, v tomto případě musíte vozit rezervu v kufru nebo byste měli mít alespoň opravnou sadu na opravu píchlé pneumatiky (nová vozidla prodávaná s pohonem na LPG jsou již homologována s nádrží LPG místo rezervy a nemají povinnost vozit rezervní kolo), dojezd 400-600 km

Cena za přestavbu
Cena se odvíjí od zvoleného druhu přestavby (viz tabulka níže). V další řadě záleží na typu a velikosti nádrže (máte na výběr různé objemy nádrží - 30, 40, 50, 60…litrů). A v neposlední řadě se cena bude odvíjet od zvolené firmy, která vám namontuje originální schválená zařízení. Měli byste si vybírat prověřené firmy a nesnažit se tak za každou cenu ušetřit co nejvíce. Což by se vám později nemuselo vyplatit v případě namontování ne příliš kvalitního systému.
Komponenty LPG systémů musí být homologovány podle předpisu Evropské hospodářské komise (EHK). Soupravy a sady těchto komponentů podléhají přísným schvalovacím procedurám jak zkušebních ústavů, tak i schválením potvrzeným vydáním osvědčení Ministerstva dopravy ČR.

 

Druh přestavby

Cena (Kč)

Vůz s karburátorem

cca 12 000

Monovstřikování

cca 15 000

Vícebodové vstřikování

cca 17 000

Sekvenční vstřikování, tříválec

cca 23 000

Sekvenční vstřikování, čtyřválec

cca 24 000

Sekvenční vstřikování, šestiválec

cca 27 000

Sekvenční vstřikování, osmiválec

cca 32 000

 


Vyplatí se přestavba?
Stejně jako u vozů na CNG, je jízda s vozidlem na LPG vhodná pro řidiče, kteří ročně najezdí několik tisíc kilometrů (minimálně 10 tisíc), mají auto v dobrém technickém stavu s velkým zavazadlovým prostorem a benzinovým motorem s vyšší spotřebou.
Návratnost peněz vložených do přestavby se vám vrátí zhruba po najetí stejného počtu kilometrů. Pokud jste tedy za předělání na LPG zaplatili 30 tisíc korun, po ujetí 30 tisíc kilometrů se vám vynaložená investice vrátí.

Je LPG nebezpečné?
Řada lidí se obává nebezpečí výbuchu po přestavbě na LPG, pokud je však systém odborně namontovaný, bývá často daleko bezpečnější než benzín nebo nafta. Plynová nádrž je kontrolována tlakovou zkouškou, je také vybavena multiventilem s tepelnou a tlakovou pojistkou, omezovačem průtoku a oddělena plynotěsnou schránkou. V případě nárazu tak dojde k okamžitému uzavření přívodu plynu.

Někteří prodejci vám mohou pohrozit ztrátou záruky, pokud si necháte přestavět nový vůz. Takovéto jednání je však v rozporu se zákonem, neboť zařízení jsou homologována Ministerstvem dopravy České Republiky a vozidlo takto schválené muselo splnit přísné technické a bezpečnostní požadavky.

Firmy provádějící přestavbu na LPG:
• Wapos, s. r. o. (http://www.prestavby-lpg-cng.cz/)
• Autoplyn-centrum, spol. s. r. o. (http://auto-plyn-lpg.cz)
 

Diskuze - přidejte váš komentář

URL v příspěvku nejsou vypisovány jako aktivní odkaz. Příspěvky jsou kontrolovány administrátorem.

lpgéčko
Autor: gauner (host)
Datum: 8.5.2012 v 17.38
nebude to dlouho trvat a kvůli zvyšujícím pohonným hmotám všichni pomalu ale jistě přejdeme na lpégéčko

Nejžádanější značky: Audi | BMW | Citroën | Fiat | Ford | Hyundai | Mazda | Opel | Peugeot | Renault | Škoda | Volkswagen

Online autobazar | Server Autobazary ojeté auto.cz je napojen na autosoft.cz