Klimatizace v autě - zpříjemněte si cestování

5.7.2014  autor:  Redakce

Léto a doba dovolených přímo vybízí k cestování a poznávání nových míst. K létu však také patří slunce a s ním často přicházejí i tropické teploty. Nemusí to být ani dlouhá cesta do zahraničí, stačí i krátký výlet nebo služební cesta v Čechách, aby horko v autě jízdu značně znepříjemnilo. Právě pro tyto případy bývá, dnes již zcela samozřejmě, auto vybaveno klimatizací.

Rozdíl mezi mechanickou a automatickou klimatizací

Velmi zjednodušeně se dá princip klimatizace popsat jako ochlazení vzduchu přiváděného do kabiny pro řidiče a ostatní cestující. Vzduch se chladí ve výparníku a následně je vháněn zpět do kabiny auta. V praxi se můžete setkat s klimatizací automatickou nebo s klimatizací ovládanou mechanicky. Rozdíl mezi nimi vyplývá už z pojmenování. Automatická sama zajišťuje jednotnou, vámi určenou, teplotu vzduchu uvnitř auta. Mechanická klimatizace pouze zabezpečuje přísun studeného vzduchu. Teplotu v autě si mechanicky regulují cestující. Studený vzduch v autě může být přiváděn zvenčí, nebo přímo z kabiny, kde se ochlazuje prostřednictvím recirkulace.

Princip ochlazování formou klimatizace

Základem obou forem klimatizace je speciální plyn. Prostřednictvím něhož se vzduch ochlazuje v chladícím okruhu, který tvoří kompresor, kondenzátor, expanzní ventil a výparník.

V první fázi kompresor nasává z nízkotlaké části plynný chladicí prostředek. Chladicí prostředek je následně kompresorem stlačován a vháněn do vysokotlaké části klimatizačního systému. Jeho teplota se tímto procesem samozřejmě zvýšila. Dále se chladící plyn dostává do kondenzátoru, kde cestou předá část získaného tepla do vzduchu. V rámci tohoto pohybu dojde ke zkapalnění plynu. Chladící prostředek postupuje, tentokrát již ve stavu kapalném, pod vysokým tlakem a s nižší teplotou, do expanzivního ventilu. Průchod expanzivním ventilem způsobí, že se roztáhne a ztrácí tím tepelnou energii, která byla nutná pro změnu skupenství. Opět v plynném stavu s nízkou teplotou i tlakem se dostává do výparníku. Cestou se vzduch ochlazuje. Výparník slouží jako chladič, kterým se dostává čerstvý vzduch do vnitřního prostoru auta.

Údržba klimatizace

Abychom si mohli být jisti, že ochlazování formou klimatizace přivádí do auta opravdu čistý svěží vzduch, je třeba se o ni také starat. Náplň klimatizace, plynný prostředek R-134a, ubývá pomalu, a tak vás na potřebný servis upozorní až zápach nebo bezpečnostní zařízení, které reaguje na výrazné snížení tlaku.

Doporučená servisní kontrola klimatizace je u nových vozů po 4 letech, poté každé 2 roky. Pomocí speciálního přístroje se nejprve chladící plyn odsaje a vyčistí, poté se vakuováním odstraní případná vlhkost a vyčištěný chladící prostředek se doplní a vrátí zpět. Spolu s výměnou klimatizační náplně vám navíc zkontrolují také těsnění systému a doplní olej v kompresoru. Celý proces trvá cca 3 hodiny, cena se pohybuje kolem 1000 Kč.

K údržbě klimatizace v autě by měla patřit také dezinfekce. Klimatizace vytváří ideální prostředí pro šíření bakterií a plísní. Chlazením vzduchu pak tyto škodliviny nevědomě uvnitř vozu dýcháte a mohou vám způsobit přinejmenším dýchací obtíže. Jistotu svěžího a zároveň zdravotně nezávadného vzduchu získáte prostřednictvím dezinfekčního roztoku vháněného pod tlakem do klimatizačního systému. Dezinfekci klimatizace doporučujeme provádět jednou za půl roku. V servisu to zabere cca 30 minut a cena je v rozmezí 400 – 500 Kč.

Nejčastější poruchy klimatizace

Potíže s aktivací
Zkontrolujte správné zapojení do elektřiny, to by měla ukazovat svítící kontrolka. Stejnou pozornost věnujte také baterkám v dálkovém ovladači. Pokud je vše v pořádku, ale klimatizace přesto nefunguje, navštivte servis.

Klimatizace přivádí vzduch, ale neochlazuje
Ujistěte se, že máte nastaven režim chlazení, pokud ano, problém může být v nedostatku chladícího plynu nebo zaneseným výměníkem, který tím pádem nepřevádí teplo v chlad.

Klimatizace vyhazuje elektřinu v autě
Porucha se týká elektroinstalace nebo kompresoru.

Voda ve vnitřní jednotce
Značí nefunkční čerpadlo pro odvod kondenzátoru či ucpaný nebo poškozený odvod kondenzátoru.

Zápach z vnitřní jednotky
Špatný odvod kondenzátu, znečištěné filtry je nutné provést dezinfekci.

Hluk
Pravděpodobně došlo k uvolnění některé ze součástí klimatizace.

Optimální používání klimatizace

Nejprve prostor vyvětrejte

Rozpálené auto nejprve zbavte horkého vzduchu. Před použitím klimatizace začněte jízdu se staženými okénky a puštěným ventilátorem. V případě manuálních klimatizací pusťte na maximum větrák spolu s vnitřní cirkulací vzduchu.

Příliš velký rozdíl teplot škodí organismu

Výrazný nepoměr mezi venkovní teplotou a teplotou uvnitř vozu využijte jen pro počáteční ochlazení prostoru. Při delší jízdě udržujte rozdíl maximálně 6 °C. Pokud je rozdíl vyšší organismus se těžko vyrovnává s teplotním šokem a můžete být zbytečně náchylnější k nachlazení nebo si způsobit bolesti hlavy.

Ochlazený vzduch nemiřte přímo na sebe

Vzduch z klimatizace směřujte spíše do prostoru než na sebe. Mimo zmíněného nachlazení si studeným vzduchem můžete způsobit také zatuhnutí krku či blokaci páteře.

Klimatizaci vypínejte pár minut před zastavením

Chlazení vypněte cca pět minut před cílem vaší cesty, lépe se tak vyrovnáte s teplotním šokem a navíc tím klimatizaci zbavíte vlhkosti.

Mějte klimatizaci pod kontrolou

Nepodceňujte pravidelné servisní kontroly a dezinfekci klimatizace. Záleží jen na vás, co budete uvnitř svého auta dýchat.

Zdroj foto: foter.com

Diskuze - přidejte váš komentář

URL v příspěvku nejsou vypisovány jako aktivní odkaz. Příspěvky jsou kontrolovány administrátorem.

K článku zatím nebyl vložen žádný komentář.

Nejžádanější značky: Audi | BMW | Citroën | Fiat | Ford | Hyundai | Mazda | Opel | Peugeot | Renault | Škoda | Volkswagen

Online autobazar | Server Autobazary ojeté auto.cz je napojen na autosoft.cz