Jak snížit spotřebu

11.3.2012  autor:  Lucie Osmanská

Ceny pohonných hmot stále rostou, a tak si nejspíš kladete otázku, jak byste mohli snížit spotřebu. Pokud budete dodržovat několik základních pravidel, snížíte spotřebu paliva na minimum:

Technika vozu

1. tlak v pneumatikách - podhuštěné pneumatiky zvyšují valivý odpor a opotřebení a snižují ovladatelnost (pokud alespoň jednou za měsíc zkontrolujete tlak, snížíte spotřebu o 0,1 – 0,4 litru na sto kilometrů); správně nahuštěné pneumatiky déle vydrží a budou mít správný valivý odpor (přesné tlaky huštění najdete na víčku nádrže nebo v návodu výrobce vozidla)
2. klimatizace - je poháněná motorem, takže při jejím zapnutí se připojí k agregátu a zvýší jeho zatížení (navíc o 0,5 – 1 litr benzínu na sto kilometrů)
3. výměna motorového oleje - pravidelná výměna motorového oleje a filtrů hraje důležitou roli ve spotřebě (např.: zanesený vzduchový filtr může zvýšit spotřebu až o jeden litr na sto kilometrů), pokud nebudete pravidelně měnit motorový olej ve výrobcem udávaných intervalech, bude docházet k nižším výkonům motoru, špatným tlakům ve válcích a také vyšší spotřebě (je třeba dbát na správný typ oleje doporučený výrobcem)
4. dobrý technický stav – svůj vůz byste měli mít v dobrém technickém stavu a to nejen kvůli spotřebě: zanesené filtry, netěsnící výfukové potrubí, špatně seřízené trysky, nesprávná geometrie podvozku, špatně lícující díl karoserie, zanesený katalyzátor… to vše ovlivňuje výši spotřeby
5. tempomat – máte-li tempomat, nebojte se ho používat častěji, neboť jeho používáním se vám také může snížit spotřeba (nejvíc jej využijete na dálnici, pokud není příliš velký provoz a netvoří se kolony)
6. tuningová úprava vozu – takto upravený vůz vám může snížit spotřebu při vyšších rychlostech, neboť upravené části vozu vykazují lepší průtok vzduchu. Pozor však na podomácku tuningované vozy, které vám naopak mohou spotřebu zvýšit.

Technika jízdy

1. rychlost – jedním z nejjednodušších a nejefektivnějších způsobů ušetření pohonných hmot je snížení rychlosti, ta bývá nejnižší během dálkových jízd v rychlostech kolem 80 – 90 km/h (nižší rychlost znamená nutnost častější akcelerace, vyšší pak příliš vytočený motor, rychlostí nad 110 km/h se spotřebovává více paliva)
2. zbytečná zátěž – každý kilogram navíc znamená zátěž pro motor, čímž se samozřejmě zvyšuje i spotřeba (např.: střešní nosiče zvyšují odpor vzduchu, snížením aerodynamického odporu ušetříte 1 – 2 litry na sto kilometrů); otevřená okýnka taktéž zvyšují spotřebu, podívejte se i do kufru, jestli nevozíte zbytečně moc věcí (na dlouhé trasy to nemá příliš vliv, při jízdě po městě může však i pár kilogramů navíc zvýšit spotřebu); podle německého autoklubu ADAC je při plně naloženém automobilu střední třídy spotřeba vyšší o 0,3 litru na sto kilometrů za každých sto kilogramů
3. vypínejte motor – pokud například stojíte u železničního přejezdu, mnohdy musíte čekat i několik minut a tady se vám určitě vyplatí vypnout motor
4. naučte se předvídat - styl jízdy se na spotřebě paliva podepisuje nejvíce, jízda „brzda-plyn“ má na spotřebu značný dopad, stejně tak brzdění na poslední chvíli nebo časté vytáčení motoru, snažte se jezdit plynule, předvídat a včas dávejte nohu z plynu a dojíždějte setrvačností – například ke křižovatkám
5. včas řaďte – snažte se řadit dříve a „nehonit“ motor do vysokých otáček, obecně je to u vznětových motorů 1800-2200 otáček za minutu, u benzínových motorů 2000-2500 otáček za minutu (při rozjíždění rychle přeřaďte z jedničky na druhý rychlostní stupeň, nevyženete tak zbytečně motor do vysokých otáček)
6. jezdění v zimě – zahříváte-li během zimního období motor na volnoběh ještě před rozjezdem, můžete počítat s tím, že vás za pár minut připraví auto o 2 deci benzinu, spotřebu zvyšuje také vyhřívání sedadel, zrcátek, volantu, čelního a zadního okna
7. časová rezerva – pokud vyjíždíte se zpožděním, dostanete se do stresu a začnete jezdit agresivně, což vám akorát zvýší spotřebu, proto si cestu dobře naplánujte a vyjeďte s dostatečnou časovou rezervou

Vhodný výběr vozu

1. benzín nebo nafta - naftové vozy mívají výrazně vyšší pořizovací i servisní náklady a cena za litr nafty je v současné době zcela srovnatelná s cenou benzínu a efektivnost moderních benzinových motorů se v posledních letech zlepšuje, jestliže tedy za rok nenajezdíte alespoň 20 - 30 tisíc kilometrů, nemá diesel pro vás žádný ekonomický smysl
2. vozy na LPG či zemní plyn - plynové verze od výrobce i případná dodatečná adaptace na tento druh pohonu nejsou nijak levné a v úvahu je třeba vzít i další omezení – toroidní plynová nádrž vám zabere místo v podlaze původně určené pro rezervní kolo, pokud tedy s vaším vozidlem jezdíte jen krátké trasy několikrát do roka, jeho předělání na plyn se vám nevyplatí
3. vyberte si úsporné auto - obecně lze říci, že čím je automobil větší a těžší, tím vykazuje větší spotřebu, nejméně vhodné jsou z tohoto hlediska těžké vozy typu SUV s velmi špatnou aerodynamikou zejména v dálničním provozu, další energetické ztráty jim přináší pohon všech kol, kterým je většina SUV vybavena (byť se pohon zadních kol většinou plně aktivuje až při prokluzu těch předních); vozy s pohonem 4x4 vykazují vyšší zatížení motoru, což zvyšuje jejich spotřebu
4. manuál nebo automat – jestliže se ptáte, jaký typ převodovky má pozitivní vliv na spotřebu, tak je to nepochybně převodovka manuální, s vozem vybaveným automatickou převodovkou lze jezdit ekonomicky v daleko menší míře, než když můžete sami rozhodovat kdy a jak budete řadit

Diskuze - přidejte váš komentář

URL v příspěvku nejsou vypisovány jako aktivní odkaz. Příspěvky jsou kontrolovány administrátorem.

spotřeba
Autor: Teddy (host)
Datum: 14.3.2012 v 08.15
To už je lepší chodit pěšky, ne?:))))))))))
??
Autor: portyšák (host)
Datum: 15.3.2012 v 09.58
text napsanej jasně a výstižně. když budeš dodržovat alespoň minimum toho, co tu je napsaný, tak se dá palivo ušetřit.
******
Autor: pavel (host)
Datum: 19.3.2012 v 23.10
portyšák : sory, ale nekoupil jsem si auto s klimatizací, abych v něm v létě jezdil spocenej jako vepř:-) vyhřívané sedačky, zrcátka...to všechno je pro pohodlí za jízdy a za to se holt připlatit musí. I když zrovna zapnuté vyhřívání sedaček stejně ani na spotřebě nepoznáš. Je to strašně obecně napsané.
kk
Autor: portyšák (host)
Datum: 24.3.2012 v 10.30
myslím si, že to je napsaný tak, aby to pochopil iten největší blbec. a co se ti na tom článku nezdá? myslíš si, že tu jen tak hala bala budou psát nesmysly?
jezdeni v zime
Autor: Jony (host)
Datum: 31.3.2012 v 11.25
jak dlouho se ma auto nechat ohrat v zime aby nemelo zadnou spotrebu? Diky
spotřeba
Autor: Redakce
Datum: 31.3.2012 v 20.07
Ohřát auto v zimě, aby nemělo žádnou spotřebu prostě nejde. V článku je napsáno, že zahřátím vozu ztratíe asi 2 deci paliva. Někteří ani nedoporučují zahřívání vozu, ale raději po nastartování ihned vyjet.
a to já vím
Autor: sergej (host)
Datum: 5.4.2012 v 12.54
jak snížit spotřebu? nejezdit jak hovado
vypínání motoru na křižovatce
Autor: Jarda (host)
Datum: 15.4.2012 v 20.39
Ahoj,
nezkoumal jste někdo, zda je na křižovatkách výhodnější při delším stání motor vypnout a nebo nechat běžet? Start je vždy náročnější na spotřebu, ale na některých křižovatkách stojím třeba i 1 minutu a to už se asi vyplatí, ne? Nezkoumal jste to někdo?
automat vs.manuál
Autor: Miroslav Stříška (host)
Datum: 14.5.2012 v 10.07
ad 4. manuál nebo automat:
Toto tvrzení již dávno neplatí. Vlastním vozy s automatickou převodovkou, které mají jak papírově, tak reálně nižší spotřebu, než manuál. Samozřejmě klasické automaty (hydrom.měniče atd.) spotřebu vyšší mají.
spotřeba
Autor: LUKY (host)
Datum: 6.6.2012 v 21.08
Nevíte jaký je rozdíl ve spotřebě mezi manuálem a automatem tak z roku 2004-2006..? Třeba u toyoty nebou fordu...? Chci koupit automat ale jsem od toho odrazovám že to má mnohem větší spotřebu že se provoz hodně prodraží...

Nejžádanější značky: Audi | BMW | Citroën | Fiat | Ford | Hyundai | Mazda | Opel | Peugeot | Renault | Škoda | Volkswagen

Online autobazar | Server Autobazary ojeté auto.cz je napojen na autosoft.cz