Jak se starat v zimě o diesel

30.11.2013  autor:  Redakce

Zima je vždy relativně náročným obdobím pro motoristy, především pak pro majitele dieselových motorů, kde hrozí zamrzání paliva (s naftou mohou být problémy již u několika málo stupňů pod nulou, benzin zamrzá až u -40°C). Na to, jak se tedy o naftový motor starat a jaké jsou výhody a nevýhody dieselu, se podíváme v následujícím článku.
 

Co tankovat?

Vzhledem k tomu, že nafta zamrzá i v nízkých teplotách, je třeba v zimě do dieselových motorů tankovat mrazu odolnější palivo. Přibližně od října se začíná prodávat nafta typu D, jež vydrží teploty do zhruba -10°C, následně přichází na čerpací stanice nafta typu C, která by měla vydržet ještě asi o 15 stupňů nižší teploty. Pokud chcete mít začátkem zimy absolutní jistotu, pak natankujte plnou nádrž aditivované nafty, která by měla vydržet ještě nižší teploty. Každopádně vždy sledujte předpověď počasí a ujistěte se, že jste správně připraveni.
 

Motorový olej

Motorový olej s klesajícími teplotami ztrácí svou viskozitu, což může způsobit problémy s promazáváním motoru. Proto se na zimu připravte doplněním motorového oleje, který si svou vazkost udržuje i v zimě. Tento faktor indikuje číslo vedle písmene W, do našich podmínek je vhodný olej třídy alespoň 10W, a čím nižší toto číslo je, tím nižší teploty olej překoná.
 

Startování a zahřívání motoru

Auto s dieselovým motorem vyžaduje chvilku žhavení, které indikuje kontrolka na palubní desce. Žhavení může v zimě trvat i několik desítek sekund, proto počkejte, než bude motor nažhaven, a pak až klíčkem nastartujte. Zároveň je důležité šetřit autobaterii, pročež nestartujte se zapnutými elektrickými zařízeními (jako je vyhřívání sedaček,…), a ty si zapněte až po nastartování dieselu. Navíc je důležité v zimě na auto příliš netlačit, a počkat než se motor zahřeje, takže prvních několik (zhruba deset) kilometrů držte automobil přibližně v polovině otáčkoměru. Snažte se tedy z něj nemačkat úplně nejvíc, ale zároveň ho ani nepodtáčejte. Stejně jako motor se musí zahřát i převodovka a diferenciál, takže došlapujte spojku a řaďte pomalu.
 

Chladicí kapalina

Chladicí kapalina sice zpočátku zamrzá až zhruba v -30°C, časem však pomalu ztrácí své počáteční vlastnosti. Její zamrznutí tedy může hrozit již při mnohem vyšších teplotách, kolem -10°C. Obecně platí, že by chladicí kapalina ve voze neměla být o moc starší než dva roky. Pokud si nejste zcela jisti jejími kvalitami, pak ji raději nechte zkontrolovat.

Zdroj foto: sxc.hu

Diskuze - přidejte váš komentář

URL v příspěvku nejsou vypisovány jako aktivní odkaz. Příspěvky jsou kontrolovány administrátorem.

K článku zatím nebyl vložen žádný komentář.

Nejžádanější značky: Audi | BMW | Citroën | Fiat | Ford | Hyundai | Mazda | Opel | Peugeot | Renault | Škoda | Volkswagen

Online autobazar | Server Autobazary ojeté auto.cz je napojen na autosoft.cz