Jak se správně naslouchat vlastnímu autu aneb kontrolky na palubní desce

11.8.2014  autor:  Redakce

Znát dobře vlastní auto neznamená jen umět si poradit s výměnou rezervy, vědět jeho spotřebu či umět se s ním dokonale přizpůsobit podmínkám na silnici. Všechny tyto dovednosti ke správnému řidiči patří, neměli byste však zapomenout umět také spolehlivě číst v symbolech na přístrojové desce.

Kontrolky v autě jsou semaforem jeho technického stavu

Veškeré ovládání auta se snaží výrobci udělat co nejlogičtější. Proto také systém barevné signalizace jednotlivých kontrolek na přístrojové desce vychází z principu dobře známé barevné trojkombinace a chovaní jako na semaforu. Oranžová, někdy také žlutá, barva znamená, že zatím můžete jet, ale měli byste se připravit na doplnění nějaké kapaliny, případně na hrozící nebezpečí poruchy. Mějte na paměti, že oranžová se v červenou obvykle mění rychle. Červená značí okamžitou stopku, i když nemusí jít nutně o definitivně poslední jízdu ve vašem autě. Závada může být pouze v chybějící kapalině, ale znamená to, že situace je vážná. I když je možné v jízdě pokračovat, červené světlo varuje, že ignorování tohoto volání o pomoc, může znamenat závažné poškození auta. Zde naleznete, stručný návod, co vyčíst z jednotlivých symbolů a jak se v těchto situacích nejlépe zachovat.

Červená kontrolka se symbolem baterie

Znamená že alternátor nedobíjí baterii a ta čerpá energii jen na zásoby v akumulátoru. V jízdě můžete nějakou dobu pokračovat, jak dlouho je však hodně relativní. Záleží na velikosti a stavu akumulátoru a také spotřebě energie, což je u každého auta jiné. Pokud nesvítí některá z dalších kontrolek, zejména teplota vody, nemusíte zastavovat okamžitě. Vypněte co nejvíce spotřebičů (rádio, klimatizaci, mlhovky) a s autem dojeďte na první možnost odstavného prostoru. Po zastavení zkontrolujte především umístění řemenů, pokud zjistíte, že nejsou na svém místě, v jízdě raději nepokračujte. Pozor, pokud zásobu proudu vyčerpáte, mimo světel a blinkrů se vypne i motor. Rychlým, nouzovým řešením této situace je zakoupení nového alternátoru na nejbližší čerpací stanici. Zásoba energie vydrží až na 500 km.

Žhavení motoru

Informativní kontrolka, která se hlásí před nastartováním auta. V případě, že nesvítí nebo zůstává svítit i po nastartování systém hlásí poruchu, blikání naznačuje poškození vznětového motoru. Dojet můžete, ale ujistěte se, že vám fungují brzdová světla – pokud nefungují, auto odstavte a vyčkejte na pomoc. Auto, samozřejmě, neprodleně nechte prohlédnout, i když s autem v tomto stavu dojedete do cíle.

Chybějící olej

Červená kontrolka symbolizující olejovou nádobku se rozsvítí tehdy, když je tlak oleje příliš nízký. V tomto případě auto okamžitě odstavte a změřte množství oleje. Když zjistíte, že je hladina oleje v normě, znamená to, že selhalo čerpadlo nebo jsou ložiska klínového hřídele už tak opotřebovaná, že olej uniká skrz a nedostává se do motoru. Nezbývá než zavolat odtahovou službu a auto nechat opravit. Druhá varianta je nedostatek oleje. V takovém případě nezbývá než pěšky nebo náhradní dopravou koupit olej a jednoduše jej doplnit. Některé vozy mívají také doplňkové kontrolky, které svítí oranžově a signalizují nízkou hladinu oleje, případně upozorňují, že je třeba olej vyměnit.

Brzdy

Kontrolka brzd upozorňuje na nízkou hladinu brzdové kapaliny. V případě, že je auto vybaveno elektronickým bezpečnostním systémem brzd, znamená červené světlo závažnou poruchu. Zastavte a zkontrolujte hladinu brzdové kapaliny, pokud je pod mírou stačí pouze dolít. Během následující jízdy doplněnou hladinu pravidelně kontrolujte. Za nízkou hladinou můžou být opotřebené brzdové destičky nebo vadné těsnění. Pokud při počátečním rozsvícení kontrolky zjistíte, že brzdová kapalina chybí úplně, s autem určitě dál nejezděte. Některé vozy mají i vlastní kontrolku na stav brzdového obložení.

Chlazení

Červeným světlem kontrolka většinou říká, že je motor přehřátý. V některých případech je to také signál pro nedostatek chladicí kapaliny nebo vadnou pojistku. Jestli se motor nevaří, dojeďte na nejbližší bezpečné místo a auto odstavte. Nechte jej vychladnout a zkontrolujte množství chladicí kapaliny. Pokud je jí tam dost, podívejte se na zmíněnou pojistku u ventilátoru chlazení. Pokud se jedná o pojistku, máte ověřeno, že vody je dost a teplota se vrátila do původního stavu, můžete pokračovat v jízdě. Pokud se motor vaří, nechte auto vychladnout a pomalu dolévejte studenou vodu, tak abyste předešli tepelnému šoku. Příliš rychlé zchlazení by mohlo způsobit vážné škody popraskáním materiálů. Po dojezdu auto nechte prohlédnout v servisu, ať bezpečně víte příčiny.

Filtr pevných částic

Symbol může mít dvě varianty. Týká se pouze aut se vznětovými motory. Rozsvícení znamená, že je filtr zanesen sazemi a řídící jednotka se jich neumí zbavit. S autem můžete dál pokračovat v jízdě, ale chce to speciální zacházení. Auto si žádá plynulou regenerační jízdu – cca 60 km/h otáčky 1800–2500. Když se vám spalování nečistot nepodaří, nechte si jej udělat v servisu. Ignorace se nevyplácí, v krajním případě je pak potřeba výměna celého zařízení, což vychází na 17 000 až 100 000 Kč.

Systém řízení emisí

Kontrolka řidiče informuje o tom, že je v systému řízení motoru porucha, která mění složení emisí. V jízdě můžete pokračovat, ale hlídejte si filtr pevných částic. Motor může pracovat v upraveném režimu se sníženým výkonem.

Nové symboly na přístrojové desce

Nová technologie aut obohatila palubovku také o další nové kontrolky. Chytrá auta řidiči napovídají popiskem, čím dál častěji i v češtině.

Regulace polohy světel

Xenonové světlomety musejí mít automatické přizpůsobení sklonu podle zatížení vozidla. Kontrolka se rozsvítí, když automatické nastavení nefunguje a světla se nastaví do nejnižší polohy, kvůli oslnění.

Nedostatek AdBlue

Jedná se o kapalinu snižující emise oxidů dusíku. Pokud roztok vypotřebujete úplně, auto nepůjde nastartovat – ekologické zabezpečení.

Tlak oleje

Podle aktuálního stavu vás informuje o doporučeném maximálním limitu otáček.

Přehřátí spojek převodovky DSG

Při opakovaném rozjezdu s touto převodovkou může dojít k přehřátí. Zastavte a nechte vše vychladnout.

Zdroj foto: foter.com

Diskuze - přidejte váš komentář

URL v příspěvku nejsou vypisovány jako aktivní odkaz. Příspěvky jsou kontrolovány administrátorem.

Rada
Autor: Jakub (host)
Datum: 10.6.2018 v 13.30
No dobře. Kdo mi může poradit? Mám Škodu Fabii 1,4 a chci vědět jak pracovat s tlačítkem, které se nachází mezi ventilátorem a regulátorem topení. Jinými slovy co se děle svítí-li kontrolka se symbolem zatočené šipky a co se děje, nesvítí-li.

Nejžádanější značky: Audi | BMW | Citroën | Fiat | Ford | Hyundai | Mazda | Opel | Peugeot | Renault | Škoda | Volkswagen

Online autobazar | Server Autobazary ojeté auto.cz je napojen na autosoft.cz