České vylepšení pneumatik jde dobýt Asii

31.10.2012  autor:  placená inzerce

Jistě jste někdy slyšeli o takzvaných run-flat (neboli dojezdových pneumatikách). Pokud vás postihne defekt, protektor je z výroby upraven tak, abyste byli schopni ještě nějaký ten kilometr ujet. Ale co Vám říká tzv. Self inflating tire (SIT)?

Od podivnosti k trháku a dál
Koncept SIT (v češtině samodofukovací pneumatika) nepatří mezi nejnovější, ale automobilové laiky i odborníky neustále fascinuje. První zmínky o produktu pražské společnosti Coda Development prošuměly médii zhruba před pěti lety. Tehdy však většina lidí vnímala takovou pneumatiku jako kuriozitu.
Ovšem v roce 2009 upoutala pneumatika mnohem větší pozornost. Tu ji přinesl triumf v kategorii Technologie roku prestižní soutěže Tire Technology Awards, kdy se dostala i do povědomí potenciálních zahraničních investorů. Díky trpělivosti a víře ve vlastní produkt má nyní Coda šanci změnit standardy v oboru pneumatik po celém světě. Nadále hledá investory v Asii, Evropě i Americe, ale letos v září už dokázala prodat licenci nejmenovanému subjektu v jižní Asii. „Produkt, který se dokáže prosadit na nízkopříjmových trzích jižní Asie, bude velice atraktivní i ve zbytku světa,“ řekl v rozhovoru pro server E15.cz Maroš Topoli, mluvčí Cody.

V jednoduchosti je síla
Automatická kontrola tlaku a následné dohušťování pneumatik není ve světě automobilů žádnou novinkou. Nejčastěji se k tomuto účelu využívají vestavěné kompresory, což je technologicky, a tím pádem i finančně, velice náročné řešení. Systém od české firmy by mohl bodovat právě velice nízkými náklady na výrobu. Jak vlastně funguje? V obrubě pneumatiky konstruktéři vytvořili dutý kanál, který dole uzavírá jeho deformace vzniklá váhou vozidla. Protože se kolo při jízdě otáčí, uzávěra tak neustále mění místo a díky tomu se vtlačuje vzduch do pneumatiky. Na dutinu je připojen ventil, který hlídá samotný tlak v pneumatice. Když se ventilu zdá pneumatika podhuštěná, vpustí do pneumatiky vzduch. Když tlak dosáhne optimálních hodnot, ventil se uzavře a vzduch cirkuluje jen mezi dutinou a vnitřkem pneumatiky. Pro lepší představu shlédněte video zde. Správný tlak v pneumatikách pozitivně ovlivňuje ovladatelnost vozu, prodlužuje životnost gum a dokáže „zacvičit“ i se spotřebou. Dobře dofouknutá kola by jen v USA dokázala ušetřit více než 4,5 miliardy litrů pohonných hmot ročně.

Diskuze - přidejte váš komentář

URL v příspěvku nejsou vypisovány jako aktivní odkaz. Příspěvky jsou kontrolovány administrátorem.

K článku zatím nebyl vložen žádný komentář.

Nejžádanější značky: Audi | BMW | Citroën | Fiat | Ford | Hyundai | Mazda | Opel | Peugeot | Renault | Škoda | Volkswagen

Online autobazar | Server Autobazary ojeté auto.cz je napojen na autosoft.cz