Jak vybrat ojeté auto?

30.8.2016  autor:  placená inzerce

Jak vybrat ojeté auto?

Nákup ojetého auta se často může rovnat malé alchymii. Těžko tušit, jak se předchozí majitel ke svému autu předtím choval a jakou má váš potenciální nový plechový miláček historii. I přes to však existuje množství tipů, jak se o minulosti již dříve používaného vozu leccos dozvědět.

Ačkoliv je na první pohled jednodušší koupit úplně nový vůz, u nějž vám žádné nebezpečí plynoucí z dřívějšího užívání nehrozí, kvůli velké investici je realita v Česku taková, že ojetých aut se tu za rok prodá zhruba třikrát více než nových.

Pokud se i vy plánujete zařadit do té početnější skupiny, máme pro vás několik tipů, jak správně vybrat svého „nového“ plechového miláčka.

Ford Focus Trend 1.6TDCI 66kW 5dv.

Ojeté auto do 200 tisíc Kč

Prvním kritériem bývá zpravidla cena. My si ji v našem modelovém příkladu stanovíme na 200 tisíc korun. Druhým – minimálně stejně důležitým – kritériem je poté účel, k jakému chceme vůz využít.

Jak ukazují statistiky, pokud Češi hledají menší auto vhodné především do města, sahají s oblibou po modelech jako Ford Fiesta nebo Opel Corsa. Naopak pokud touží povozepro celou rodinu, se kterým se sem tam podívají i na nějaký ten výlet, volí raději větší sourozence Ford Focus či Opel Astra. Právě na těchto příkladech si budeme demonstrovat, jaký výsledek by naše dvousettisícová investice mohla přinést.

Opel Astra 1.4 T Enjoy

Co ovlivňuje cenu auta?

Cena ojetého vozu se odvíjí od několika faktorů. Tím základním je jehopůvodní cena z doby, kdy se jednalo o nový vůz. Úzce s tím také souvisí celkové stáří vozu a počet najetých kilometrů. Dalšími aspekty, které cenu mohou ovlivnit – především směrem dolů – jsou některé technické limity.

Pokud bychom výše vyřčené měli převést na konkrétní příklad, za 200 tisíc se můžeme vozit v cca 3 roky staré (či spíše mladé) Fiestě, která nemá najeto ani 60 tisíc kilometrů nebo ještě novější Corse. U rodinných kombíků je situace malinko odlišnější. Ucházející Astru s cenovkou do 200 tisíc hledejte mezi tříletými vozy s nájezdem cca 40 tis. km. Mezi oblíbenými dieselovými vozy Ford Focus kombi se budeme muset poohlížet spíše mezi těmi pětiletými.

Méně nástrah za více peněz?

Logika výběru je jasná. Pokud chceme málo najetých kilometrů, musíme se spokojit se starší generací. Pokud přece jen toužíme spíše po moderním designu, musíme v našich požadavcích slevit na ujetých kilometrech nebo sáhnout hlouběji do kapsy.

Obecně platí pravidlo, že čím méně toho má auto podle roku výroby, najetých kilometrů a zacházení předchozích majitelů za sebou, tím menší nástrahy si pro vás může nachystat. I v tomto případě mohou existovat výjimky, nicméně pokud byste hodlali do ojetého vozu investovat třeba jen 100 tisíc, je třeba být už velmi obezřetný.

Zda bylo auto garážované nebo stálo venku na ulici hraje také svou roli na ceně vozidla. Nevýhody stání auta na ulici jsou všelijaké a jednou z nich je technický stav vozidla. Garážované vozidlo bude v lepším technickém stavu, než vozidlo, které stojí na ulici. Poznáte to minimálně na úrovni koroze podvozku. Zkušený automechanik by měl být schopen říci, zda bylo auto vzhledem k počtu najetých kilometrů alespoň část své existence garážovano.

 

Co sledovat před jízdou a během ní?

Na co si tedy dát z technického hlediska pozor? Už při prohlídce auta z venku lze zjistit, zda již nebylo bourané. Větší úpravy po nehodě odhalí špatně slícované díly karoserie nebo různé odstíny laku, „trefit“ totiž stejný odstín laku jako u původních součástek je i v dnešní době pro neznačkové opravce velmi těžké. Vůz vám za přijatelnou cenu prověří i autorizovaný servis dané značky, v našem případě tedy značkový Ford nebo Opel.

Další nápovědou jsou pak samotné pocity za volantem. Auto by mělo nastartovat napoprvé a ihned po otočení klíčkem, poté přichází řada na vyzkoušení všech přístrojů, kterými by vůz měl být vybaven.

Při samotné jízdě pak zkoušíme, nejen to, zda vůz reaguje na pohyb volantu tak, jak má nebo jestli náhodou netáhne do strany. Zajímá nás také, zda je řazení všech rychlostních stupňů lehké a jestli auto správně reaguje na sešlápnutí brzdového pedálu. Jakékoliv nežádoucí zvuky při všech těchto činnostech bývají přitom znakem možného problému s vozem.

Na co si dát pozor?

U vozů, které mají najeto více než 60 tis. kilometrů, je třeba počítat s drobnými investicemi. Obecně se jedná o díly, které podléhají běžnému opotřebení a řidičově stylu jízdy, například brzdové destičky. Ne nadarmo výrobce stanovuje servisní intervaly v předepsaném rozsahu. Servisní knížka je jakýmsi zdravotním průkazem vozu a proto ji po prodejci vždy vyžadujte.

Další obecné pravidlo říká, že rizikovější jsou ojeté vozy s naftovými motory vyžadující šetrnější zacházení a styl jízdy odpovídající účelu cestovního vozu. Například filtry pevných částic jsou velmi náchylné ke kvalitě paliva a využití. Během výlučně městského stylu jízdy nestačí filtr regenerovat a jeho úplné zanesení znamená nemalou investici sahající i do desítek tisíc korun.

Jak tedy správně vybrat ojetý vůz?

  • stanovte si, kolik penězchcete do vozu investovat a především pro jaký účelho chcete využívat

  • počítejte s budoucími opravami, čím méně peněz chcete dát na samotnou koupi, tím více možná poté vyhradíte na dodatečné opravy

  • věnujte samotnému předvýběruhodně času

  • nebojte se mít více kandidátů

  • pro pomoc s prověřením stavuse bez obav obraťte na autorizovaný servisdané značky

  • prostudujte si, jaké nástrahymůže konkrétní model skýtat

  • pořádně si auto naživo „osahejte“

  • pokud se vám nebude cokoliv pozdávat, poohlédněte se po jiném kusu

Nejžádanější značky: Audi | BMW | Citroën | Fiat | Ford | Hyundai | Mazda | Opel | Peugeot | Renault | Škoda | Volkswagen

Online autobazar | Server Autobazary ojeté auto.cz je napojen na autosoft.cz